loading...

خان طلا دات کام

بهمئی ها از کدام نژادند؟ در این مطلب خانطلا دات کام به شک و گمانهایی که نسبت به تاریخ ایل بهمئی در میان مردمان بهمئی وجود دارد میپردازد. ایل بهمئی یکی از ایل های مستقل در جغرافیای #لر_بزرگ هست که خو

بهمئی ها از کدام نژادند| خانطلا دات کام

مجتبی بدرقه بازدید : 12805 چهارشنبه 26 مهر 1396 : 19:01 نظرات (28)

بهمئی ها از کدام نژادند؟

در این مطلب خانطلا دات کام به شک و گمانهایی که نسبت به تاریخ ایل بهمئی در میان مردمان بهمئی وجود دارد میپردازد.

ایل بهمئی یکی از ایل های مستقل در جغرافیای #لر_بزرگ هست که خود دارای استقلال ایلی و مستقلی هست.که هم #زبان و هم #لباس و #فرهنگ مخصوص به خود را دارد.ودارای فرهنگی مستقل در طول حیات خود بوده، یکی از دلایلی که این ایل در بین ایلات دیگر همیشه دارای استقلال ایلی بود.محل سکونت انها بود که مانند دژی تسخیر ناپذیر در برابر تهاجمات سیاسی ونظامی ,فرهنگی بوده است.واین طبیعت خشن باعث گردید تا انها را مردمانی سخت کوش وجنگجو بار بیارد و خیلی از رسومات باستانی خود را در طول تاریخ حفظ کنند.

#امروزه در بین بیشتر بهمئی ها رایج هست که خود را از نژاد بختیاریهای چهار لنگ می دانند.

و بر اساس یک #افسانه که از یک چوپان نقل شده و دکتر نادر افشار نادری ان را در کتاب

خود ثبت کرد.وهمین داستان به شکل گسترده تری در بین بهمئی ها گسترش پیدا کرد.

 

اما اگر به تاریخ رجوع کنیم این #افسانه در کل اشتباه می تواند باشد.و اگر شواهد ومستندات تاریخی را کنار هم بگذاریم .شاید بختیاریها از نژاد بهمئی ها و کهگیلویه ای ها یا همان گیلویه ای ها باشند.

#برای آنکه به این واقعیت برسیم به چند نکته تاریخی اشاره خواهیم کرد،

اولین نکته: روابط نزدیک بختیاریها و پادشاهان #صفوی باعث گردید تا وجه تسمیه واژه(بختیاری) به حمایت ویاری رساندن بختیاری ها به یکی از شاهان صفوی نسبت داده شود.اقدامی که باعث جلوگیری از شکست سپاه صفوی گردید.

 

چنانچه که گفته اند شاه اسماعیل صفوی در یکی از جنگها سخت مورد حمله دشمنان قرار گرفت ونزدیک بود شکست بخورد.ناگهان جمعی از سواران بختیاری به کمک او شتافتند ودلیرانه با دشمن جنگیدند.ودشمن مجبور به عزیمت شد. پادشاه از این پیش امد خوشحال گردید وگفت ((امروزبخت یار من شد))نقل میکنند از ان روز به بعد ایل بختیاری بدین اسم معروف گردید.

(منبع کتاب حماسه زاگرس)

نکته دوم: قبل از اینکه این اسم(بختیاری)روی ایل بختیاری گذاشته شود آنها را به چه اسمی میشناختند؟

#تنها سوالی که می توان گفت این است که انها را قبل از اسم #لر میشناختند وبعد از ان واقعه به اسم لر بختیاری شناخته شدند.

 

#این نام گذاری در حدود ۵۰۰سال پیش اتفاق ۰افتاد و چطور ممکن هست بهمئی ها که تا #هجده هفده پشت خود را بلد هستند یکی از زیر شاخه های چهار لنگ بختیاری باشند..اونم از پسران چهار لنگ یعنی چندین پشت به جلو و این با تاریخ واسم بختیاری وجد بهمئی ها بایوجمان جور در نمی اید.در یک صورت جور در می اید که خود بایوجمان فرزند بختیار بود.

#در جای دیگری در همین کتاب حماسه که به افتخار علی مردان خان نوشته شد.میگویند از سردار اسعد نقل شد که نسل بختیاریها از مردمان گیلان ومازندران هست که در زمان ال بویه به این منطقه امدند، که این گفته ایشان به هیچ عنوان نمی تواند حقیقت داشته باشد.

 

اگر به گفته های بالا دقت کنید خود بختیاریها هم بیش از پانصد سال مدرکی برای اسم ایلشان ندارند.وچگونه ممکن هست بهمئی با این جمعیت وجغرافیای بزرگ زیر شاخه یکی از پسران چهارلنگ باشد.که خود تاریخی بیش از پانصد سال برای اسم ایلش ندارد.

اگر افسهنه بایوجمان راست باشد و یک بهمئی هفده یا هیجده پشت خود را میانگین عددی بزند تاریخ ما تا بایوجمان بالای چهارصد سال میرسد.واین خود به راحتی نشان میدهد که بایوجمان از مردمان گیلویه.و گیلویه ها قومی که از بازماندگان الیمایی ها و آریو برزن هستند.ودر زمان ساسانی دارای امتیازات ویژه ای بودند.

 

#دلیل دیگری که می توان ثابت کرد که بهمئی ها زیر مجموعه بختیاریها نیستند.این است که اگر ما تاریخ خود راسیصد سال بدانیم هم زمان با ما ممبینی ها وکرد زنگنها به این منطقه مهاجرت کردند.وزیر مجموعه بختیاریها شدند.ودر تمام نمودارهای که طوایف بختیاری چهارلنگ وهفت لنگ را معرفی می کنند نام کرد زنگنها وممبینی ها که اصالتا بختیاری نیستند به چشم می خورد .اما چطور از بهمئی ها که می گویند ما بختیاری هستیم هیچ اسم ونامی در نمودارهای طایفه ای بختیاری از بهمئی ها برده نشد که انها زیر مجموعه ما هستند.در صورتی که انها در کنار یک دیگر وهمجوار بودند.!

وچه دلیلی می تواند داشته باشد جز اینکه ما اصالتا از نوادگان قوم گیلویه هستیم، نه زیر مجموعه بختیاری.

#دلیل دیگر در گویش هر دو ایل هست که هر کدام گویش خاص خود را داردند.

 

#یکی دیگر از شواهد ان هست که ما در هیچ جای تاریخ مشاهده نکردیم که بهمئی ها و خوانین بهمئی لباس بختیاری را به عنوان لباس ابا واجدادی قبول کنند.و جالبتر انکه بهمئی ها وبختیاریها  هم مرز بودند و هیچ چیز نمی توانست انها رادر پوشش وزبان از یکدیگر جدا کند

جز اینکه انها از سرشاخه های مهم لر بزرگ بوده باشند و هر کدام خود را مستقل از ایل دیگر میدانستند

که همین امر ببیشتر به گفته های ما نزدیکتر هست.

#در طول تاریخ بهمئی ها و بختیاریها همیشه با هم نزاع و درگیری هایی داشتند و این نشانه ان هست که بهمئی ها خود را کوچیکتر از بختیاریها نمی پنداشتند.

 

#اگر بهمئی ها تاریخشون سیصد سال یا چهارصد سال هست.انها چگونه می توانستند در ان زمان در دوران حکومت زندیه جلوی زندیه قد علم کنند..آیا در طی صد صدپنجاه سال نسل بهمئی انقدر زیاد شده بود که می توانستند جلو حکومت مرکزی ایستادگی کنند..واین نشانه دیگریست که بهمئی ها در ان زمان جمعیت زیادی داشتند که حکومت وقت خیلی از انها رو کوچ اجباری به نقاط مختلف داد.

#نتیجه_گیری

1,بهمئی ها نمی توانند زیر مجموعه یکی از طوایف بختیاری باشند چون شواهد تاریخی این موضوع را به کل رد می کند.

 

2-نمی شود تاریخ یک ایل باریشه رو برخاطر افسانه گویی یک چوپان وارونه تحویل اینده داد.

 

3-چیزی که محتملتر هست این هست که بهمئی ها کهگیلویه ای و از نوادگان گیلویه و اریوبرزن لرتبار از بازماندگان الیماییان هستند.

 

4-نام ایل بختیاری قدمتی بیش از پانصد سال ندارد و این با تاریخ و نیایه بهمئی ها جور در نمی اید.

 

ودر آخر؛ آینده از ان کسانی خواهد بود که گذشته خود را بشناسند...

هیچ تمدنی از بیرون تجزیه ونابود نخواهد شد مگر از درون.

همیشه در تاریخ باید سعی شود خودمان به حقیقتها برسیم نه انکه دیگران حقیقتها را وارونه تحویل خودمان دهند،وبعد با افتخار بپذیریم.

عشق من کهن دیارم بهمئی

گرد آورنده: داود کرم پور

《خانطلا دات کام》

#اتحاد_لرهای_بهمئی #تیره_مُهمدی #تیره_احمدی #تیره_علاءالدینی

#اصالت #تمدن #فرهنگ_ایل_بهمئی

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محسن در تاریخ 1400/06/20 و 17:22 دقیقه ارسال شده است

واقعیت آن است که برای شناخت اصالت و ویژگی های هر قومی، نیاز است تا به منابع اصیل و معتبر تاریخی و فرهنگی رجوع شود. بخش عمده ای از داستان های امروزی، مبنایی صحیح ندارند و بر اثر نقل های شفاهی (که در آنها اشتباه زیاد است)، رایج شده است و گاهی سبب قضاوت های و ادعاهای نادرستی می شود.
آنچه می توان گفت، ایل بهمئی، دارای ریشه ای تاریخی از عهد باستان بوده است و به دلایل متعدد و در گذر زمان، به همسایگی و همزیستی و اشتراکاتی با ایلات بختیاری رسیده است.
امروزه، سوای از شناخت درست و علمی مستند از ایلات، که یک ضرورت است، احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد پیوندهای فرهنگی و خویشاوندی، سبب توسعه، رفاه و آرامش همگانی و رسیدن به موفقیت نسل کنونی و آینده است.

این نظر توسط هوشنگ در تاریخ 1400/05/11 و 15:41 دقیقه ارسال شده است

چه کلاسی بخودتون دادید که بخواید خودتونو بختیاری جا بزنین الان جمعیت کهکلویه اندازه بختیاری هلی ساکن اهواز نمیشه

این نظر توسط رامین در تاریخ 1400/04/28 و 12:31 دقیقه ارسال شده است

اینم بگم برین خفه شین شماها خودتون با بختیاری مقایسه میکنین مقایسه شما با بختیاری مثل مقایسه پراید با بنزه

این نظر توسط رامین در تاریخ 1400/04/28 و 12:23 دقیقه ارسال شده است

درجواب همین آقایی که اینقد متن طولانی نوشته بگم که فتح تهران به دست بختیاری بوده وتمام از روی تعصب متن ننویسید شما هم هی حسودی بکنین لرا به بختیاری ننمیرسن چه برسه به بهمئی

این نظر توسط یاسین در تاریخ 1400/04/27 و 2:03 دقیقه ارسال شده است

درود بر شما مطالب زیبایی بود من یک بهمئی هستم پدرم و پدربزرگم از تفنگ چینهای خانهای بهمئی بودن کسایی که به ایل بهمئی پشت میکنن یا فرار میکنن از این نام اینها لیاقت این عظمت رو ندارن به امید روزی که تمام مردم ایلم دور از هر جنگ و ستیزی در جوار هم بتازن

این نظر توسط سعید در تاریخ 1400/04/18 و 21:05 دقیقه ارسال شده است

سلام واقعا متاسفیم برا هر دو
ترکها نزدیک 20میلیون از هزاران طایفه ایقد با هم متحد هستن ولی لرها باید اینجور ب هم بپرن

این نظر توسط کریمی در تاریخ 1400/04/02 و 0:28 دقیقه ارسال شده است

توهمات این دوست عزیزمون در خصوص جنگ سردار اسعد و همچنین مرتبا تکرار بختیاریهای ۳۰۰ ساله برام جالب بود
دوست بهمئی عزیز
بدور از هر تعصبی ما بختیاریها به عنوان برادر بزرگ شما شناخته میشیم، سربلندی ما سربلندی شما و افتخار ما افتخار شما محسوب میشه
تعجب میکنم این همه بغض و کینه شما نسبت به بختیاریها چیه؟؟؟

با تشکر کریمی بهداروند لردگان

این نظر توسط کر لُر در تاریخ 1400/03/08 و 8:00 دقیقه ارسال شده است

دوست عزیزی و هم توار لری که این مطلب رو نوشتید به خدمت شما عارضم که قبل از هر چیز ما انسان هستیم و این تقسیمات نژادی دیگه سالهاست که منسوخ شده و در مرحله دوم همه یرما لر هستیم و برادر و در مرحله آخر لطفاً به تقسیمات طوایف بختیاری نوشته سردار اسعد در کتاب تاریخ بختیاری رجوع کنید ایل بزرگ بهمئی به هیچ عنوان جز ایل بختیاری نبوده و در هیچ جای تاریخ مکتوب به همچین موردی اشاره نگردیده و بنظر میاد که این مسئله بین خودتون هست و درگیرش هستید در غیر اینصورت ایل عزیز بهمئی برادران لر ما هستن و شریف و قابل احترام اما ایلی جدا و دارای چارت و تقسیمات ایلی جدا از بختیاری ، موفق باشید و هیچ وقت با کینه و تعصب کور کورانه صحبت نکنید و باعث جدایی و از هم گسستگی نشوید ، بختیاری بزرگ ترین ایل کوچ رو جهان از لحاظ جمعیتی در تاریخ این جایگاه خاص خودش رو دارد و برای تمامی اقوام ایران قابل احترام می‌باشد و به همین شکلایل بزرگ بویر احمد و کهگیلویه

این نظر توسط Erfawn در تاریخ 1400/01/10 و 13:06 دقیقه ارسال شده است

این همه بحث واسه چیتونه ناموسا حالا والا ام ایل بختیاری هم ایل مستقل و بزرگ بهمئی رو چشای من جا دارن همشون جامعه ی لر رو تشکیل میدن پ این چه بحثیه شما دارین زشته ناموسا ایرانی اید همتون :/

این نظر توسط بردشیر نماد در تاریخ 1400/01/02 و 2:01 دقیقه ارسال شده است

بهمئی که از واژه بختیاری نشعت نگرفته بلکه از طوایفی که در این جغرافیا بودن و قدمتشان هم به چند هزار سال پیش میرسد نشعت گرفته


کد امنیتی رفرش
1 2 3 صفحه بعد
درباره ما
Profile Pic
سایت خانطلا دات کام به فرهنگ و تمدن ایل بهمئی می پردازد.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 48
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 31
  • بازدید هفته : 777
  • بازدید ماه : 2,317
  • بازدید سال : 16,631
  • بازدید کلی : 150,383